Grudzień 2024
P W Ś C P S N
« kwi    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
 
W trosce o Człowieka – ITiES w III Tygodniu Pracy Socjalnej w Krakowie

W trosce o Człowieka – ITiES w III Tygodniu Pracy Socjalnej w Krakowie

15 kwietnia 2017 15:41

Wokół  eugeniki  XX  wieku  –  Jak  mówić  o  Zagładzie?  Refleksja  nad  metodami edukacji społecznej w obszarze problematyki zagłady „życia niewartego życia”

Tegoroczny Tydzień Pracy Socjalnej w Krakowie stworzył przestrzeń do spotkania wokół trudnej problematyki historii eugeniki XX wieku. Zorganizowany w środę 5 kwietnia 2017 r. przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Instytut Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie we współpracy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Krakowie i Biblioteką Pedagogiczną w Skawinie pod hasłem  Wokół  eugeniki  XX  wieku  –  Jak  mówić  o  Zagładzie?  Refleksja  nad  metodami edukacji społecznej w obszarze problematyki zagłady „życia niewartego życia” warsztat, koncentrował się wokół zagadnienia metod edukacji, za pośrednictwem których przekazywać można w sposób przystępny i zrozumiały wiedzę o Zagładzie.

Spotkanie moderowali Hubert Kaszyński i Olga Maciejewska. Głos  w  dyskusji  panelowej zabrali studenci  Instytutu  Socjologii  UJ: Weronika Bączyńska,  Joanna  Ciągło,  Michał  Gajewski,  Anna  Ocimek,  Magdalena  Piekarczyk, Karolina Rożniatowska, i Liliana Zarychta. Studenci ci uczestniczą w bieżącym roku akademickim w kursie Przygotowanie i realizacja projektów edukacji społecznej. Wokół eugeniki XX wieku, który  umożliwia zespołowe doświadczenie projektowania i realizacji działań edukacyjnych skupionych wokół historii dwudziestowiecznej eugeniki, która odcisnęła swoje znaczące piętno w przestrzeni symbolicznej i materialnej Krakowa.

Inspiracją wspólnej  pracy  i przygotowania spotkania stała się  wystawa  pt.  Zabijanie z  przekonania, której autorem i kuratorem jest Michael  Gollnow – dyplomowany pracownik socjalny, specjalista klinicznej pracy socjalnej aktywnie działający na rzecz osób chorujących psychicznie, Członek Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Zdrowia Psychicznego. Uroczysty wernisaż wystawy odbył się dzień wcześniej – 4 kwietnia 2017 r. w murach Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, otwarcie wystawy relacjonowała TVP Kraków.

W swych wypowiedziach studenci podzielili się z uczestnikami spotkania własnymi bardzo refleksyjnymi przemyśleniami  dotyczącymi  trudnej  historii zbrodni nazistowskich podczas II wojny światowej oraz doświadczenia traumy i lęku. Refleksje studentów rozpoczęły bardzo żywą dyskusję na temat Holocaustu oraz obecnych konfliktów zbrojnych, które toczą się na naszych oczach w różnych częściach świata. Za niezbędny  element wszelkich działań  edukacyjnych uznano pokazanie, że podczas wojny ginęli nie zupełnie obcy i bezimienni, ale osoby z własną historią i własną twarzą. Uczestnicy spotkania wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie, jak nie zapomnieć i co zrobić, by nie dopuścić do powtórzenia się historii. Otwartym pozostało pytanie, czy zapobieżenie takiemu powtórzeniu jest w ogóle możliwe w realiach współczesności.

W spotkaniu wziął udział także Michael Gollnow. Podsumowując prezentację studentów podkreślił swoje wielkie uznanie dla ich trudu i sposobu, w jakie zaprezentowali stworzone przez niego prace. Michael wyraźnie wzruszony zaznaczył, że taka aktywność młodych ludzi jest dla niego największym komplementem. Po raz pierwszy bowiem wystawa Zabijanie z przekonania została w sposób refleksyjny i bardzo dojrzały „ożywiona”.

W  drugiej  części  spotkania dr  Lidia Ippoldt reprezentująca ITiES oraz Bibliotekę Pedagogiczną w Skawinie, podczas wykładu Dziecko i wojna podjęła problematykę lektur przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, które poruszają  tematykę wojny i Zagłady.  Istotne miejsce w wypowiedzi dr Ippoldt zajęła prezentacja bajek skierowanych do najmłodszych odbiorców. Punktem skupienia dyskusji zainicjowanej wykładem było pytanie,  czy  w  ogóle  –  a jeśli tak, to w jaki sposób – pracować z młodymi ludźmi nad historią wojny i nazistowskiej eugeniki. Odpowiedź była jednoznaczna – z dziećmi należy rozmawiać o tak trudnych tematach. Co ważne jednak, odbywać się to powinno w sposób otwarty i szczery, ale dostosowany do wieku odbiorcy. Doskonałym narzędziem edukacji są właśnie książki. Sama forma dzieł, jako książek kolorowych, bogato i barwnie ilustrowanych, przyciąga uwagę młodego człowieka i przyczynia się bez wątpienia do ułatwienia przekazu.

Spotkanie stworzyło jego uczestnikom możliwość udziału w doświadczeniu wyjątkowym. Dzięki tak bliskiemu spotkaniu z dziełami poruszającymi trudną tematykę nazistowskich zbrodni eugenicznych, możliwe było zdobycie wiedzy na temat historii II wojny światowej, ale przede wszystkim zmierzenie się z wyzwaniem, jakim jest zrozumienie trudności związanych z mówieniem o niej. Spotkanie ukazało, jak niezwykle istotne jest poszukiwanie metod edukacji społecznej,  które umożliwiałyby  pogłębioną  refleksję  nad  problematyką  zagłady  „życia  niewartego życia”.

Wszystkim osobom uczestniczącym w spotkaniu serdecznie dziękujemy!